Kamis, 19 November 2015

Ujian Kolesterol adalah Way Hanya Tahu Tahap Kolesterol Benar anda

Ujian Kolesterol adalah Way Hanya Tahu Tahap Kolesterol Benar anda

Adakah anda bimbang tentang tahap kolesterol anda, maka ia mungkin masa yang sesuai untuk mendapatkan ujian kolesterol. Ujian ini mudah untuk melaksanakan dan boleh dilakukan kepada anda oleh utama penjagaan kesihatan doktor anda. Terdapat perubahan di kaunter yang boleh anda beli untuk dilakukan di rumah, namun saya akan mengesyorkan bahawa terutamanya bagi ujian pertama anda, anda telah ia dilakukan oleh doktor anda.

Ujian kolesterol akan memberitahu anda tahap kolesterol supaya ia boleh dikenal pasti jika anda perlu mengambil langkah-langkah tambahan untuk menurunkan kolesterol anda. Kolesterol tinggi tidak mempunyai sebarang tanda-tanda-tanda jadi anda perlu untuk melakukan ujian kolesterol tetap bagi memastikan bahawa tahap anda tidak terlalu tinggi.

Kolesterol sebenarnya dibina dalam sistem anda dari jenis-jenis makanan yang anda makan; ia adalah bahan lemak yang secara semula jadi yang dihasilkan oleh hati anda. Ianya diambil melalui sistem anda menerusi saluran darah anda melalui lipoprotein anda. Lipoprotein terdapat di dalam dua bentuk yang berbeza ketumpatan rendah dan kepadatan tinggi. Orang-orang yang ketumpatan rendah yang dikenali sebagai kolesterol tidak baik atau LDL dan kepadatan yang tinggi satu sebagai kolesterol baik atau LDL.

Anda perlu berusaha untuk menjaga Lipoprotein berketumpatan rendah anda (LDL) pada tahap yang rendah kerana ini tidak baik. Jika tahap menjadi terlalu tinggi ia boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius seperti penyakit jantung dan strok.

Jika anda makan banyak makanan berlemak anda perlu mengambil ujian kolesterol memastikan LDL anda tidak menjadi lebih tinggi daripada HDL anda.

Anda hendaklah terlebih dahulu melihat apa yang anda makan, elakkan makanan yang tinggi lemak. Jika anda mempunyai berat badan berlebihan, mengalami diabetes, mengalami thyroids masalah, mengambil alkohol yang berlebihan perlu mempunyai ujian kolesterol biasa dilakukan. Juga jika anda mempunyai sejarah masalah jantung dalam keluarga anda, asap dan mengamalkan cara hidup yang aktif anda perlu melakukan ujian biasa.

Ujian kolesterol dilakukan hanya dengan tusukan jari anda dan anda darah kemudiannya dinilai oleh makmal. Apabila doktor anda melihat tahap kolesterol anda dia kemudiannya boleh menentukan rawatan untuk memberikannya kepadamu. Walau bagaimanapun, kebanyakan doktor mengesyorkan ubat statin yang datang dengan kesan sampingan yang buruk. Tanya beliau mengenai rawatan alternatif atau anda boleh mencari satu diri sendiri. Dengan bimbingan beliau anda boleh cuba alternatif semula jadi untuk satu atau dua bulan dan lihat jika ia berfungsi. Asli sentiasa selamat, bagaimanapun bercakap dengan doktor anda dan mendapatkan dia / pendapat beliau.

Jadi, sekarang anda tahu dengan makan betul, bersenam, melaksanakan regimen gaya hidup sihat dan mengambil kolesterol semulajadi menurunkan makanan tambahan sekiranya anda mengalami tahap kolesterol yang lebih rendah dan sihat sekali lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar